قزوین جابز
قزوین جابز

نیاز فوری آموزش و پرورش به ۴۰ هزار معلم

نیاز فوری آموزش و پرورش به ۴۰ هزار معلم

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: نسبت استاد هیئت علمی به دانشجو ۱۱۰ به یک است در حالی که استاندارد کشور ۲۰ به یک است. جذب ۵۰۰ هیئت علمی جدید به تصویب سازمان اداری استخدامی رسیده است. تبدیل وضعیت ۱۰۰۰ معلم ممتاز دارای درجه دکتری به هیئت علمی نیز از سوی وزارت علوم مورد موافقت قرار گرفته است.

 

روند گزینش دانشجو معلمان سختگیرانه‌تر خواهد شد

 

 

صحرایی با تاکید بر اینکه روند گزینش دانشجو معلمان سختگیرانه‌تر خواهد شد گفت: دانشگاه فرهنگیان سالانه ۲۵ هزار دانشجو جذب می‌کند بنابراین شاخص و استاندارد جذب تقویت و سختگیرانه‌تر خواهد شد. گزینش مستمر داریم و دانشجو معلمان در طول دوره تحصیل، دو بار گزینش می‌شوند و اگر تشخیص داده شود مناسب نیستند امکان تحصیل آنها در سایر دانشگاه‌ها فراهم و از دانشگاه فرهنگیان خارج می‌شوند.

 

 

وی با بیان اینکه همکارانم در تلاش شبانه روزی برای برگزاری حضوری کلاس‌ها هستند گفت: امکانات رفاهی دانشگاه زیبنده دانشجویان‌مان نیست و برای بهبود وضعیت فعلی در تلاشیم.

 

بهره‌گیری از خدمات اعضای هیئت علمی ممتاز دیگر دانشگاه‌ها در دانشگاه فرهنگیان

 

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان افزود: چندین اقدام تحولی در حوزه آموزش رخ داده که مهمترین آنها استقرار هیئت ممیزه است که با حمایت وزیر علوم از مهرماه هیئت ممیزه مستقر خواهد شد. امکان بهره‌گیری از خدمات اعضای هیئت علمی ممتاز دیگر دانشگاه‌ها در دانشگاه فرهنگیان فراهم خواهد شد و امکان حضور پررنگ تر اساتید توانمند بازنشسته را شاهد خواهیم بود.

 

 

صحرایی با بیان اینکه تشکیل هسته‌های پژوهشی در دانشگاه مراحل پایانی‌اش را طی می‌کند گفت: دانشگاه فرهنگیان برای درس‌های خودش به بیش از ۲۰۰۰ کتاب اختصاصی نیاز دارد. منابع آموزشی دانشگاه یکپارچه خواهد شد.

 

 

وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با ۹۸ پردیس و مرکز، تقریبا ۹۵ هزار دانشجو دارد و ظرفیت پذیرش و آموزش ۱۵۰ هزار دانشجو را به شرط حمایت‌ها برخوردار است.

 

به گزارش ایسنا، سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اهتمام ما این است که دانشگاه چابکی داشته باشیم گفت: هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان در دستور کار است و رابطه پردیس‌ها با ستاد تقویت خواهد شد. همچنین در دوره مدیریتی جدید تعامل با معاونت‌های زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش تقویت خواهد شد.

 

قرار نیست تربیت معلم را به دیگران واگذار کنیم

 

صحرایی همچنین از نمایندگان مجلس خواست که به دانشگاه فرهنگیان در برنامه هفتم توسعه توجه داشته باشند و افزود: قرار نیست تربیت معلم را به دیگران واگذار کنیم، اگر امکانات ما در قبال دیگر دانشگاه‌ها کمتر است باید دانشگاه خودمان را تقویت کنیم. البته امکان استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های سطح یک برتر وجود دارد و برگزاری دوره های مشترک تحصیلی تصویب شده است.

 

ارائه پیشنهادات اصلاح رویه‌های جذب نیرو به سازمان امور استخدامی

 

 

وی با بیان اینکه معتقدیم استخدام از طریق ماده ۲۸ یک شیوه کمکی در کنار وظیفه اصلی ماست گفت: برای اصلاح رویه‌های جذب از طریق ماده ۲۸ طرحی تحت عنوان بورس معلمی ( طرح شهید آشتیانی) تهیه و به سازمان اداری استخدامی ارائه شده و راهکارهای مختلفی پیشنهاد شده است.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره جزئیات اجرای طرحی با مضمون کاهش زمان آموزش دوره کارشناسی به سه سال گفت: هدف این طرح کاهش زمان تحصیل است و در محتوا و کمیت تغییری ایجاد نخواهد شد. دانشجویان ما شبانه روزی هستند و در همه ایام در خدمت آموزش و پرورش و مستخدم دولت اند. پیش بینی کردیم سه ترم در طول سال تحصیلی داشته باشیم. تصمیم داریم طرح را فقط در پردیس‌های متقاضی و نمونه و برای دوره ابتدایی برگزار کنیم و سپس برای تعمیم به رشته‌ها و دوره های دیگر اقدام کنیم. این طرح برای پردیس‌های متقاضی از مهرماه امکان اجرا خواهد داشت.

 

تحویل ۲۵ هزارمعلم به آموزش وپرورش در مهرماه

 

معرفی ۱۵ هزار دانشجو معلم به وزارتخانه برای رفع کمبود معلمان مقطع ابتدایی

 

صحرایی درباره وضعیت فارغ‌التحصیلی و جذب نیروی انسانی نیز توضیح داد و گفت: در مهرماه سال ۱۴۰۱ ما ۲۵ هزار نفر جذب خواهیم کرد. ۲۵ هزار ورودی ۹۷ را به آموزش و پرورش تحویل می‌دهیم. با توجه به بحران کمبود معلم در دوره ابتدایی، ۱۵ هزار معلم از بین دانشجومعلمان ترم ۷ به وزارت آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. در آزمون استخدامی امسال ۳۴ هزار و ۶۰۰ سهمیه اختصاص یافت که ۲۵ هزار نفر پذیرفته و به ما اعلام شده که یک سال دوره مهارتی می‌گذرانند که به علت نیاز فوری آموزش و پرورش، اینها اول مهر به کلاس درس می‌روند و ما دوره فشرده حضوری ۱۷۰ ساعتی از شهریور و از مهر تا اسفند دوره مجازی و حضوری برایشان برگزار می‌کنیم و در نهایت آزمون اصلح می‌دهند.

 

۷۵ هزار معلم جدید مهرماه وارد کلاس‌های درس می‌شوند

 

نیاز فوری آموزش و پرورش به ۴۰ هزار معلم

 

وی ادامه داد: سرجمع ۷۵ هزار معلم جدید در مهرماه وارد کلاس های درس می‌شوند. علاوه بر این استخدامی‌های سال های پیشین تحت عنوان قانون تعیین تکلیف در حال گذراندن دوره‌ها هستند و تا شرایط لازم را احراز نکنند وارد آموزش و پرورش نخواهند شد و بعضا برخی دو تا سه سال است که منتظرند.

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به ۱۰۰ هزار معلم نیاز دارد که تعدادی را به روش های موجود دیگر جذب می‌کند و حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار معلم نیاز فوری دارد گفت: ما آمادگی داریم برای آموزش همزمان با تدریس کمک کنیم. تقاضای موکد ما این است که استخدام با نگاه به آینده اتفاق بیفتد. آمادگی داریم طرح شهید آشتیانی را از همین مهر شروع کنیم که بر اساس آن ۳۰ هزار نفر را از میان دانشجویان ممتاز سال آخر دانشگاه‌های سطح یک انتخاب و گزینش کرده، آموزش دهیم و یک سال بعد وارد آموزش و پرورش کنیم.

 

نقدی بر افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه از ۲۴ به ۲۶ سال

 

 

صحرایی درباره افزایش سقف سنی ورود به دانشگاه از ۲۴ به ۲۶ سال گفت: متخصصان تعلیم و تربیت با این افزایش مخالف‌اند. سقف سنی ۲۲ سال بوده و بهترین سن را ۲۲ و پایینتر می‌دانم. کار کارشناسی کافی برای ۲۲ به ۲۴ نشده و اگر کار کارشناسی شود، چه بسا برگردد. ۹۵ درصد دانشجویان ما بین ۱۸ تا ۲۱ سال هستند و نمی‌توان برای ۵ درصد تراز کشوری را به هم ریخت. افزایش سن به ۲۶ و بالاتر کار شایسته ای نیست و نیازمند بررسی دقیق است.

 

وی ادامه داد: یکی از دلایل متقاضیان، سن بالای استخدامی‌های ماده ۲۸ است در حالی که آزمون‌های استخدامی شیوه‌های مناسبی برای جذب نیستند. در آزمون‌ها چندین تخلف هست. یکی اینکه پذیرفته شده ماده ۲۸ نباید فورا سرکلاس برود، اما چون نیاز هست می‌رود. از الان برای سال آینده ردیف استخدامی بدهید تا استعدادهای برتر دیگر دانشگاه‌ها را بیاوریم و آموزش دهیم. ما اکنون برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی امسال، یک ماه آموزش فشرده گذاشته ایم تا مهر ماه به کلاس درس بروند که مطلوب ما نیست. صلاحیت حرفه‌ای برای استخدام ضروری است اما اگر این کار را هم نکنیم معلم تامین نمی‌شود.

 

قانون تعیین تکلیف، ظلم بزرگی بود

 

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه معتقدم قانون تعیین تکلیف ظلم بزرگی بود گفت: صد و چندهزار نفر وارد شدند که بیش از نیمی از آنها رشته تحصیلی شان منطبق نیست. همانطور که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای برای مبادی جذب نیرو داشت، مانع چنین آزمون های استخدامی نیز شود. ما امسال آزمون می‌گیریم برای تامین نیروی انسانی در حالی که از الان باید برای سال آینده ردیف استخدامی بگیریم و یک سال زمان برای آموزش معلمی داشته باشیم.

 

 

صحرایی ادامه داد: به عنوان نماینده آموزش و پرورش می‌گویم اگر قرار است سال بعد ردیف استخدامی تخصیص دهند از حالا این‌کار را انجام دهند تا یک سال فرصت برای تربیت داشته باشیم. پذیرفته شدگان عالِم هستند اما معلم نیستند. باید از امروز برای سال بعد به فکر باشیم.

 

با احتساب «کسر از حقوق» دانشجویان باز هم با ۷۰۰ میلیارد تومان کسری مواجهیم

 

سازمان برنامه دست ما را در جیب دانشجومعلمان کرده

 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره کسر از حقوق دانشجومعلمان گفت: زمانی که قانون متعهدین به خدمت تصویب شد در تبصره ۶ آن قانون آمده که بخشی از هزینه‌ها از حقوق دانشجو کسر و در اختیار دانشگاه قرار بگیرد که ۴۵ درصد اعلام شد که ۳۵ درصد هزینه‌های رفاهی و خوابگاهی و ۱۰ درصد اقدامات آموزشی و… است. با احتساب همین میزان کسر از حقوق باز هم با ۷۰۰ میلیارد تومان کسری مواجهیم. هزینه تامین غذا بسیار بیشتر از چیزی است که کسر می‌شود که ما به سازمان برنامه اعلام کردیم و گفتیم مطلوب این است که این روند را اصلاح و سرانه ما را بدهند. سازمان برنامه با این اقدام دست ما را در جیب دانشجومعلمان کرده است.

 

 

وی ادامه داد: همین شیوه غیرمناسب به شیوه غیرمناسبتری اجرا می‌شود و حقوق دانشجومعلم به حساب آموزش و پرورش محل خدمت آینده‌اش واریز و سپس مبلغ آن کسر می‌شود. تنوعی هم در میزان کسورات بر حسب استفاده از خوابگاه و… وجود دارد. امیدواریم به شکل درستی بودجه تخصیص یابد.

 

منبع : خبرگزاری ایسنا

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *